לשיחת יעוץ   077-9978924
אפוסטיל

מהו אפוסטיל - תעודה לפני האמנה?

אפוסטיל

בשנת 1961 נחתמה בהאג אמנה בשם "אמנת האפוסטיל". במסגרתה נקבע כי כדי לחסוך מאנשים תהליך בירוקרטי מסובך, באשר לאישור וקבלת מסמכים ממדינה למדינה. יש לאשר אותם בשלב ראשון, באישור נוטריוני רגיל ולאחר מכן להחתים את המסמך בחותמת אפוסטיל של מדינה. ("אישור" בצרפתית). זוהי תעודה הקרויה "תעודה לפי האמנה" –אפוסטיל. הליך זה  מבוצע בכל המדינות החברות באמנת האג והוא נדרש במקרה של תעודות ציבוריות כמו: תעודת לידה, תעודות נישואין, או כל מסמך רשמי אחר, במקרה כזה נדרש אפוסטיל משרד החוץ, וכול אישור נוטריוני – במקרה כזה נדרש אפוסטיל בית המשפט. חתימת אפוסטיל (משרד החוץ) מאשרת כי המסמך רשמי ובית המשפט, כי הנוטריון הוא נוטריון מוסמך, מקורי וכי הונפק ע"י הרשות המוסמכת. זהו למעשה אישור בינלאומי לאותנטיות של מסמך, והוא נעשה בהתאם להליך שנקבע באמנת האג.

אפוסטיל של בית משפט

יש בארץ הליך של אישור אפוסטיל של בתי משפט שלום והמחוזי. אפוסטיל זה מאשר את האישור הנוטריוני שניתן למסמך. מדובר על מסמכים כמו העתק מתאים למקור, אימות חתימה, תרגום מסמך ועוד. אישור אפוסטיל זה דרוש כדי לאשר כי החתום על המסמכים הללו הננו נוטריון מוסמך, הרשאי לחתום על מסמכים המוגשים לחו"ל. לאישור אפוסטיל כזה יש תוקף משפטי בכל המדינות השותפות לאמנת האג. המדינות השותפות באמנה הנן רוב מדינות מערב ומזרח אירופה, ארה"ב, רוב מדינות יבשת אסיה ואפריקה.

אפוסטיל של החלטת בית משפט או של פסק דין, דורשים העתק מאושר של המסמך, חתומים בחותמת של נאמן למקור של בית המשפטי, אישור בחותמת המזכיר הראשי או סגנו באותו בית משפט בו ניתנה ההחלטה.

אפוסטיל של משרד החוץ

אישור אפוסטיל של משרד החוץ, נעשה במחלקה הקונסולרית בענף לאימות מסמכים. משרד החוץ מעניק חותמת אפוסטיל לתעודות אקדמאיות, תעודות בגרות, תעודות נישואין, גירושין, תעודות נוטריון, צווי ירושה, תעודות יושר, צווי קיום צוואה, תעודות הסמכה לרופאים, תעודות משרד הפנים ועוד.

מי רשאי לקבלת אפוסטיל?

כדי ליהנות מאותו "אפוסטיל" מקוצר לאישור מסמכים ממדינה אחת המיועדים לאחרת, חייבים המסמכים בשלב הראשון להיות מקוריים. בשלב השני, הם יוכלו לקבל את האפוסטיל ע"י פקיד שהוסמך להעניק חותמת זו. אישור מטעם נוטריון בלבד לא מהווה אפוסטיל, אלא רק אישור מקדים בתהליך קבלתו. יש רשימה מסודרת שבה מצוינים שמות הפקידים במשרדי הממשלה השונים, המוסמכים להעניק חותמת אפוסטיל. בדרך כלל מדובר על מסמכים כמו: תעודות נישואין ואישורי עבודה, אישורי לימודים ועוד.

הדבר החשוב ביותר בכל הקשור לחותמת אפוסטיל, הוא לבחור נוטריון מקצועי, אשר יוכל לאשר את המסמכים, וגם יוכל להנחות אתכם היכן אתם יכולים לקבל את האישורים השונים עד לקבלת האפוסטיל.

קרא עוד: הסכם ממון | צוואה נוטריונית

אמנון מרכוס - נוטריון ומקרקעין

אמנון מרכוס - נוטריון ומקרקעין

אמנון מרכוס - משרד עורכי דין נוטריון ומקרקעין. פירמת עו"ד מרכוס הוקמה בשנת 1993. בשנת 1995 הצטרף עו"ד אמנון מרכוס לפירמה כשותף. הפירמה עוסקת במרבית תחומי הדין האזרחי – מסחרי וייצגה מוסדות וגופים מסחריים גדולים.

נגישות