לשיחת יעוץ   077-9978924

תהליך כתיבת צוואה

הגדרה וחשיבות של צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית היא מסמך משפטי הקובע בבירור כיצד היית רוצה שנכסיך יחולקו לאחר מותך. זהו חלק חשוב מתכנון העיזבון, שמבטיח שהמשאלות שלך יכובדו ומקטין סכסוכים אפשריים בקרב יקיריך.

למה למה לשקול צוואה נוטריונית

אימות צוואתך אצל נוטריון מוסיף שכבת אימות נוספת, המעידה על כך שהצוואה אותנטית והיית במצב צלילות של דעת בעת יצירתה. זה מחזק את תוקפו של המסמך, מה שמקטין את הסיכוי שיתקיים עליו ערעור בבית המשפט.

שלבים ליצירת צוואה

יצירת צוואה נוטריונית אינה מסובכת כפי שנדמה. הנה השלבים החיוניים שעליך לנקוט:

החלטה מה לכלול בצוואה שלך: הצוואה שלך צריכה לקבוע בבירור כיצד ברצונך להפיץ את נכסיך לאחר מותך. זה כולל את הרכוש, החסכונות, ההשקעות וכל חפץ אישי בעל ערך. חשוב גם לקחת בחשבון חובות או הלוואות שיש לשלם.

בחירת המוטבים שלך: מוטבים הם האנשים שיקבלו את נכסיך. הם יכולים להיות בני משפחה, חברים או אפילו ארגונים. היה ברור ומדויק בעת מתן שמות המוטבים שלך כדי למנוע בלבול או מחלוקות. לדוגמה, במקום לומר "הרכב שלי לאחיין שלי", אמור "פורד מוסטנג 2010 שלי לאחייני, יוחנן כהן." זכור, בהירות היא המפתח בכל הנוגע לטיוטת צוואה נוטריונית.

הבנת הדרישות המשפטיות: לפני שמתחילים לכתוב צוואה, יש להבין את הדרישות המשפטיות שיש לעמוד בהן כדי שהיא תהיה תקפה ומחייבת מבחינה משפטית.

גיל חוקי וכשירות מנטלית: ראשית, האדם שעורך את הצוואה (המכונה המצווה) חייב להיות בגיל החוקי. ברוב המדינות מדובר בדרך כלל בגיל 18. בנוסף, על המצווה להיות בעל כשירות מנטלית להבין את טיבן והשלכותיהן של פעולותיו. במילים פשוטות, עליכם להבין מהי צוואה, מי הם המוטבים שלכם ומה אתם מורישים להם.

עדים וחתימה: לבסוף, יש לאשר את הצוואה ולחתום עליה בפני עדים או בפני נוטריון. מספר העדים הנדרש משתנה, אך בדרך כלל נדרשים שני עדים בוגרים שאינם נהנים על פי הצוואה. הם צריכים להיות נוכחים כשאתם חותמים על הצוואה ואז הם צריכים לחתום עליה גם. זכרו, החתימה היא חלק קריטי בצוואה. בלעדיה, ייתכן שהצוואה לא תחשב כתקפה. 

במקרה של צוואה נוטריונית, אין צורך בעדים וחתימת הנוטריון, על הצוואה נותנת תוקף משפטי מחייב ללא צורך בחתימה נוספת ואף לא בחתימת המצווה בעצמו. די בכך שהנוטריון מצהיר, שקרא את דברי הצוואה בפני המצווה והמצווה אישר בפניו שזוהי צוואתו ורצונו. 

הנוטריון, יצרף חתימתו על גבי הצוואה וכן אימות נוטריוני שזור בסרט וחתום בחותם הנוטריון וחתימתו האישית.  

מהו נוטריון?

נוטריון, הידוע גם כנוטריון ציבורי, הוא אדם שהוסמך על ידי המדינה לאמת מסמכים משפטיים, כגון צוואות. תפקידו לאמת את זהותו של האדם החותם על המסמך לוודא שהוא חותם עליו מרצונו החופשי וללא כפייה.

חשיבות האימות

אימות מוסיף שכבת חוקיות ואותנטיות נוספת לצוואה שלך. חותמת הנוטריון וחתימתו מעידות שהצוואה נערכה, נחתמה ואושרה כראוי. במקרים מסוימים, אימות יכול למנוע מחלוקות בנוגע לתוקף הצוואה בעתיד.

טיפים לכתיבת צוואה נוטריונית

יצירת צוואה נוטריונית עשויה להיראות כמשימה מרתיעה, אך בעזרת מספר טיפים, תוכלו להפוך את התהליך לחלק יותר:

חיפוש ייעוץ משפטי: אמנם ניתן לנסח צוואה באופן עצמאי, אך ייעוץ משפטי עשוי להיות מועיל מאוד. עורכי דין המתמחים בתכנון עיזבונות מבינים את החוקים בתחום השיפוט שלכם ויכולים לעזור לכם להימנע ממלכודות אפשריות. הם יכולים להבטיח שהצוואה שלכם תנוסח כראוי ושהמשאלות שלכם יבוצעו כפי שאתם מתכוונים.

עדכון הצוואה באופן קבוע: החיים משתנים, וכך גם הצוואה שלכם. אם מתרחשים אירועים משמעותיים, כמו לידת ילד, נישואין, גירושין או רכישה גדולה כמו בית חדש, חשוב לעדכן את הצוואה שלכם. סקירה ועדכון קבועים של הצוואה מבטיחים שהיא משקפת במדויק את המצב והכוונות הנוכחיים שלכם.

למאמרים נוספים בנושא צוואה
נגישות