לשיחת יעוץ   077-9978924

צוואה נוטריונית לעומת צוואה רגילה - כל ההבדלים

הבנת המושג צוואה

צוואה היא מסמך משפטי שמתווה כיצד יש לחלק את נכסי האדם ורכושו לאחר מותו. זוהי דרך להבטיח שרצונותיך יכובדו וכי יקיריך יטופלו בהתאם להעדפותיך. 

ישנן צוואות הנקראות צוואה הדדיות – במסגרתן שני בני הזוג מצווים את רכושם ביחד ובכך מבטיחים שהרכוש יחולק על פי רצונם המשותף. 

החשיבות של עריכת צוואה

חשיבותה של צוואה בכך שהיא מאפשרת העברה וחלוקה חלקה של נכסים, ומפחיתה סכסוכים אפשריים בין יורשים. היא מספקת מפת דרכים ברורה לרצונותיו של הנפטר, ומבטיחה שנכסיו ישמשו כפי שהתכוון. בלעדיה, חוקי המדינה יקבעו כיצד יחולקו הנכסים, מה שעשוי שלא להתיישר עם רצונותיו של הנפטר. צוואה מאפשרת גם למנות אפוטרופוס לילדיך הקטינים ומנהל עיזבון שיבצע את רצונותיך. ללא קשר לגודל עיזבונך, עריכת צוואה היא חלק חיוני מתכנון פיננסי.

צוואה נוטריונית: סקירה כללית

כפי שהשם מרמז, צוואה נוטריונית היא סוג של צוואה שאושרה באופן רשמי על ידי נוטריון ציבורי.

הגדרת צוואה נוטריונית

צוואה נוטריונית היא מסמך משפטי שמתווה כיצד אדם רוצה להפיץ את רכושו ונכסיו לאחר מותו. צוואה זו הופכת לנוטריונית כאשר היא נחתמת בנוכחות נוטריון ציבורי, או נחתמת על ידי הנוטריון בלבד שגם חותם על המסמך, ובכך מאמת את חתימות המצווה (האדם שעורך את הצוואה).

תהליך אימות המסמך

במהלך תהליך אימות המסמך, הנוטריון הציבורי מאמת את זהותם של הצדדים המעורבים ( במקרה של צוואה הדדית ), מוודא שהם חותמים על המסמך מרצונם החופשי ושהם בדעה צלולה, ומאשר שהם מבינים את ההשלכות של המסמך. לאחר מכן הנוטריון חותם ומניח את חותמו הרשמי על המסמך, מה שהופך אותו לצוואה נוטריונית. תהליך זה מוסיף שכבת הגנה משפטית נוספת ויכול לעזור למנוע מחלוקות או ערעורים על הצוואה בעתיד.

צוואה רגילה: מה צריך לדעת

היסודות של צוואה רגילה

צוואה רגילה, המכונה גם "צוואה אחרונה", היא מסמך משפטי המבטא את רצונותיו של אדם לגבי רכושו לאחר מותו. בדרך כלל הוא כולל פרטים על מי יירש את נכסיו, בין אם מדובר בנדל"ן, רכוש אישי, חסכונות במזומן או השקעות. האדם שכותב את הצוואה, המכונה המצווה, ממנה גם מנהל עיזבון שיטפל בחלוקת העיזבון.

מאפיינים נפוצים של צוואות רגילות

צוואות רגילות חולקות כמה מאפיינים משותפים. ראשית, הן בדרך כלל נערכות על ידי המצווה או איש מקצוע משפטי. שנית, הן חייבות להיחתם על ידי המצווה ולהיות מאושרות על ידי שני עדים לפחות שאינם נהנים בצוואה. לבסוף, צוואה רגילה לא חייבת להיות מאושרת על ידי נוטריון כדי שתהיה תקפה מבחינה משפטית. עם זאת, אימות נוטריוני שלה יכול לספק שכבת ביטחון ואותנטיות נוספת.

השוואה בין צוואות נוטריוניות לצוואות רגילות

תוקף משפטי

ההבדל העיקרי בין צוואה נוטריונית לצוואה רגילה טמון במשקל המשפטי שלהן. שני סוגי הצוואות תקפים משפטית בדרך כלל אם הם עומדים בדרישות מסוימות. עם זאת, צוואה נוטריונית, שאושרה על ידי נוטריון ציבורי, נושאת עמה שכבת הגנה משפטית נוספת שעשויה להפוך אותה לחסינה יותר מפני עתירה.

עדים נדרשים

צוואות נוטריוניות וצוואות רגילות כאחד דורשות עדים בעת יצירתן. צוואה רגילה דורשת בדרך כלל שני עדים שאינם נהנים, כדי לאשר את החתימה על הצוואה. לעומת זאת, צוואה נוטריונית, אמנם גם דורשת עדים, אך כוללת נוטריון ציבורי המאמת את זהותם של כל הצדדים המעורבים, ומוודא שהם מבינים על מה הם חותמים. שלב נוסף זה יכול לספק הגנה מכרעת מפני טענות בדבר השפעה בלתי הוגנת או חוסר כשירות מנטלית.

עריכת צוואה נכונה: צוואה נוטריונית או רגילה?

גורמים שיש לקחת בחשבון

בעת הבחירה בין צוואה נוטריונית לצוואה רגילה, יש לקחת בחשבון גורמים כמו חוקי המדינה שבה אתם מתגוררים, מורכבות העיזבון שלכם וקלות ההוכחה.

התייעצות משפטית

כדי לקבל החלטה מושכלת, מומלץ בדרך כלל להתייעץ עם מומחה משפטי המתמחה בתכנון עיזבונות.

למאמרים נוספים בנושא צוואה נוטריונית
בלוג
litalzoar

תהליך כתיבת צוואה

תהליך כתיבת צוואה הגדרה וחשיבות של צוואה נוטריונית צוואה נוטריונית היא מסמך משפטי הקובע בבירור כיצד היית רוצה שנכסיך יחולקו לאחר מותך. זהו חלק חשוב מתכנון העיזבון, שמבטיח שהמשאלות שלך

המשך לקרוא »
נגישות